Uusi tuotantohalli kohoaa Baltic Yachtsin telakalle Pietarsaareen

August, 22, 2023

Yrityksen arvot näkyvät kestävien ja ympäristöystävällisempien materiaalien valinnassa.

Luksusveneitä valmistava Baltic Yachts Oy Ab Ltd rakennuttaa uutta tuotantohallia Pietarsaaren Alholmaan. Yrityksen kestävien arvojen mukaisesti uudisrakennuksesta tulee mahdollisimman ympäristöystävällinen ja energiatehokas. Hankkeessa suositaan kierrätyksen ja kotimaisuuden lisäksi myös paikallisuutta: lähes kaikki hankkeessa urakoivat ovat lähialueen yrityksiä. Näin ollen myös logistiikan hiilijalanjälki on tavanomaista pienempi.

Pohja- ja perustustyöt tontilla käynnistyivät alkusyksystä 2022. Teollisuushalli valmistuu jouluksi 2023, kolme kuukautta alkuperäistä aikataulua edellä. Uuden hallin valmistuttua Baltic Yachts keskittää koko toimintansa saman katon alle, sillä laajennus tulee korvaamaan Bosundin ja Kruunupyyn tehtaat. 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Baltic Yahctsin tuotanto- ja kiinteistöpäällikkö Tommy Björklund kertoo, että tilat suunniteltiin hyvin tarkasti. Kaikki toiminnot saatiin sijoitettua järkevästi, ja kulkumatkat osastolta toiselle ovat lyhyet. Meren äärellä sijaitsevalle rakennukselle suunnitteluhaasteita aiheuttivat muun muassa tuotannon erilaiset tarpeet ja sisäilmavaatimukset. Myös maastoluokan muuttuminen nollaksi lisäsi vaikeuskerrointa. 

”On arkkitehtonisesti haastavaa kun julkisivussa ei ole tarpeeksi ikkunoita, mutta tuotanto päättää minkälaisissa tiloissa he työskentelevät. Esimerkiksi puu vaalenee UV-säteilyn vaikutuksesta, ja siksi ikkunat sijoitettiin muiden tilojen yhteyteen”, hän selvittää.   

Baltic Boat Yard rakennustyömaa

”Aloitimme suunnittelun vuonna 2020, jolloin käytimme pari kuukautta layoutien suunnitteluun”, projektipäällikkö Pontus Häggblom muistelee. Iteraatiokierroksia kertyi kymmeniä, ja rakennusluvan saaminen viivästyi hieman satama-alueen kaavamuutoksen takia. Häggblom toimii projektissa valvojana ja on ollut tiiviisti läsnä työmaalla. 

PMJ Service Oy vastaa kohteen rakennesuunnittelusta, ja toimitusjohtaja Mika Pulkkinen kertoo laajennusprojektin sujuvan hyvin. Pulkkinen oli mukana Baltic Yachtsin ensimmäisessä halliprojektissa 2007-2008, joten osapuolet tunsivat toisensa entuudestaan. 

”Suunnittelu pääsi käyntiin kesällä 2021, ja heti tuolloin katsastimme erilaisia runkovaihtoehtoja. Peikko tuli mukaan projektiin pääurakoitsijan, Jake Rakennuksen, kautta. Katsoimme suunnitelmat läpi yhdessä Peikon Iida Syrjäkylän kanssa” Pulkkinen kuvailee. 

Kohteen palkit myynyt Syrjäkylä mainitsee, että palkkien mitoitus oli vaativaa isojen kuormien takia, mutta hyvällä yhteistyöllä Peikon teknisen tuen kanssa asia saatiin ratkaistua luontevasti. Hän myös antaa tunnustusta työmaan suuntaan sujuvasta yhteistyöstä projektin aikana. 

Kiertotalousajattelua heti perustuksista alkaen

Kiertotalousajattelu toteutui työmaalla heti perustusvaiheessa, jossa osa materiaaleista pystyttiin käyttämään uudelleen. Uuden hallin paikalla sijainnut parkkipaikka oli pohjustettu hiekalla ja murskeella, jotka varastoitiin ja käytettiin uudelleen täyttötöissä niin anturoiden ympärillä kuin pysäköintialueella. Toimintatapa säästi kuljetus- ja hankintakustannuksia, CO2-päästöistä puhumattakaan.

rakennustyömaa baltic boat yard

Kierrätettyä materiaalia löytyy myös rakennuksen rungosta. Kohteeseen valitut DELTABEAM® Green -liittopalkit on valmistettu yli 90% kierrätetystä teräksestä, ja niiden hiilijalanjälki on puolet pienempi kuin tavanomaisten teräspalkkien. 

”Meillä oli alusta alkaen suunnitelmissa DELTABEAM®-välipohjajärjestelmä, koska tehtaalla on paljon kuormaa. Muuntojoustavuutta on oltava myös varauksien takia – hallin länsipuolella on laajennusvaraa. Pilarit on suunniteltu siten, että laajennus onnistuu myöhemmin”, Häggblom selvittää. 

Myös muissa materiaaleissa on valittu vihreämpiä vaihtoehtoja. Muun muassa kattohuopa sekä sisätiloissa käytettävät maalit ovat tavallista vähäpäästöisempiä. Energiatehokkuus oli myös prioteettilistan kärjessä rakennusta suunniteltaessa. Vaipan tiiveyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, katolle asennettavat aurinkopaneelit tuottavat päästötöntä energiaa ja hallissa on lisäksi panostettu tehokkaaseen lämmön talteenottoon. Lisäksi himmennettävä valaistus säästää energiaa uudessa rakennuksessa.

Yhteinen tietomalli on kaikkien etu

Projektissa on käytössä yksi yhteinen, PMJ Servicen ylläpitämä Trimble Connect -tietomalli. Se koostuu eri alojen tietomalleista, joita projektin osapuolet hyödyntävät. Björklund kertoo, että tilaajan näkökulmasta se oli ainoa vaihtoehto uudishankkeessa. ”Jake Rakennus lähti mielellään mukaan tähän ajatusmalliin, ja Trimblen kautta saimme seurata myös asennuksia. Tilaajan etu oli se, ettei aina ollut tarvetta käydä työmaalla.”

Tekla-malli

Björklund korostaa myös mallin helpottaneen mitoituksen tarkastamista kun työmaalla on aina ajantasainen tieto saatavilla. Paperiversioiden pyörittäminen on muutosten suhteen hankalaa. Myös Jake Rakennuksen vastaava mestari Jens Mård sanoo suoraan, että digitaalinen toimintatapa voittaa 2D-piirustukset mennen tullen. 

”Runkovaiheessa oli tärkeää nähdä mitkä osat ovat valmiita, jotta projekti pysyy aikataulussaan. 3D-malli oli hyvä apuri, ja siitä huomaa mahdolliset törmäykset hyvissä ajoin”, hän kehuu.

Rakennesuunnittelusta vastannut Pulkkinen kertoo, että kaikkien toimittajien osallistuminen 3D-malliin ei ole itsestäänselvyys. ”Peikon suuri etu on se, että he tulivat meidän ifc-malliin tekemään detaljoinnit. Se sopi meille erittäin hyvin”, Pulkkinen kiittelee. 

Sujuvat toimitukset varmistavat aikataulun pitävyyden

Peikon projektipäällikkö Elina Hietasen mukaan projekti eteni hienosti. ”Pidimme PMJ:n kanssa kaksi suunnittelupalaveria, jonka jälkeen aloitimme palkkien mallinnuksen. Toimitusajat sovimme suoraan Jake Rakennuksen kanssa, ja ne sujuivat suunnitelmien mukaan”, hän sanoo.

Vastaava mestari Mård on ylpeä siitä, että projekti on edennyt alkuperäistä aikataulua nopeammin. ”Alkuvaihe oli tiukka kun talvi teki tuloaan. Onneksi kaikki sujui hyvin, ja pystyimme viemään projektia läpi ilman talviseisakkia. Yhteistyö aliurakoitsijoiden ja toimittajien kanssa on sujunut hyvin”, hän toteaa. 

Häggblom on valvojana tyytyväinen siihen, että DELTABEAM® Green -palkit oli varustettu lämmityskaapeleilla. Hän näkee kaapeleiden hyödyn valujen jälkeisessä kuivumisajassa, joka olisi talviaikaan ollut huomattavasti pidempi.

Deltabeam Green ontelolaatat

Projektissa on tullut hyvin vähän yllätyksiä, josta niin tilaaja, urakoitsija kuin valvojakin ovat hyvillään. Mårdin mukaan merkittävin asia oli se, että projekti oli niin hyvin suunniteltu. Projekti on myös herättänyt suurta mielenkiintoa paikallisten parissa. 

”Olemme Baltic Yachtsilla yrittäneet aktiivisesti viestiä kiertotaloudesta ja olemme mukana Alholman Industrial Parkissa edistämässä vastuullisuusasioita”, Björklund kertoo ja jatkaa: ”Jonkun jäte on toisen raaka-aine, ja pyrimme tekemään resurssien suhteen niin hyvää työtä kuin mahdollista. Haluamme olla vastuullisuudessa edelläkävijä, ja se on itse asiassa meille jo normaali toimintatapa.”

Juhlaan on aihetta joulun tienoilla, jolloin laajennusosa otetaan käyttöön. Sitä ennen Baltic Yachts aikoo järjestää omat 50-vuotisjuhlat uudessa kiinteistössä. Samalla Jake Rakennus juhlii 20-vuotista taivaltaan, joten kakkukahveja on luvassa projektiryhmän lisäksi kutsuvieraille, alueen yrityksille sekä tietysti omalle henkilökunnalle. 

Faktat:

Pinta-ala 7 700 m2
Rakennusaika 2022-2023
Rakennuttaja Baltic Yachts Oy Ab Ltd
Urakointi Jake Rakennus Bygg Oy
Arkkitehti Ab Ingenjörsbyrå Bj. Häggblom Oy
Rakennesuunnittelija PMJ Service Oy

Juttu on julkaistu Peikon Lehdessä 2023

Merja Piirainen

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Peikko Finland Oy

Share