Peikko On-Site Services urakoi Helsinki-Vantaan lentoasemalla

September, 14, 2020

POSS eli Peikko On-Site Services Oy on Peikon oma, asennuspalveluita tarjoava yritys, joka asentaa DELTABEAM®-liittopalkkeja, niitä täydentäviä teräsrakenteita sekä betonielementtejä. 

Mitä lentoasemalla rakennetaan?

Helsinki-Vantaan lentoasemalla rakennetaan uutta terminaalia nykyisen, porttialueeksi muuttuvan T2:n viereen. Ensimmäinen vaihe käsittää 40 000 m2 laajennuksen, joka palvelee pääasiassa saapuvia ja lähteviä matkustajia. Tilat laajenevat myös nykyiselle pysäköinti- ja joukkoliikennealueelle.

Rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa ja uusi pysäköintitalo valmistuu jo tänä vuonna. T2:n uusi sisäänkäynti sekä lähtö- ja tuloaulat valmistuvat lopullisesti ja otetaan käyttöön vuonna 2022.

Miten Peikko tuli valituksi mukaan projektiin?

- Peikolla on oma, kohteeseen hyvin soveltuva liittopalkki-ratkaisu, DELTABEAM®. Lisäksi kykenimme tarjoamaan asennuksen Avaimet käteen -periaatteella, kertoo liiketoimintapäällikkö Tomi Tuukkanen.

Peikon Deltapalkki on monelle rakennusalalla tuttu

Monelle rakennusalan ammattilaiselle tuttu DELTABEAM® mahdollistaa matalimman välipohjaratkaisun sekä pisimmät jännevälit isojen kuormitusten alla. Muuntojoustavuus antaa mahdollisuuden lentoaseman toimintojen muokkaamiseen tarpeen mukaan. Myös arkkitehtonisesti vaativammat muodot onnistuvat Peikon ratkaisun avulla.

- Muotituksia tulee tässä kohteessa runsaasti välipohjiin, kertoo Tuukkanen ja jatkaa: runkoon tulee salmiakin muotoinen kuvio ja muotoja voidaan muokata rakenteisiin nimenomaan DELTABEAMIN® avulla.

Kattoristikko Helsinki-Vantaa terminaalilaajennus

Peikko On-Site Services asentaa liittorungot

Lentoaseman työmaa on Peikolle iso urakka, joka vaatii teknisen asiakaspalvelun, tuotannon, projektinhallinnan ja työnjohtajien hyvää yhteispeliä. Tuotteiden asennuksesta vastaa kokenut Peikko On-Site Services -asennustiimi.

- Peikon asennustoiminnan organisaatio koostuu henkilöistä, jotka ovat tehneet yhteistyötä yli 10 vuotta. Toiminta on ihan eri tasolla kun kaverit tuntevat toisensa ja työhön on syntynyt rutiini, Tuukkanen kuvailee. T2-työmaalla työskentelee vahvuudeltaan noin 35 henkilön asennustiimi.

Deltapalkin asennus työmaalla

Kun työmaalla työskentelee useita runkourakoitsijoita, on aikatauluja sekä eri työvaiheita soviteltava tarkasti yhteen.

- Jokainen osapuoli joutuu jumppaamaan, sillä edellisen urakoitsijan työt ovat sidoksissa seuraavien työhön. Meidän osaltamme asennustyöt jatkuvat siihen saakka kunnes rakentaminen etenee julkisivu- ja kattourakoihin, Tuukkanen päättää.

Julkisivu Helsinki-Vantaa terminaalilaajennus


Helsinki-Vantaan lentoaseman historian suurin rakennushanke jatkuu aina vuoteen 2023 saakka. Projektin etenemistä voi seurata osoitteessa futureofhel.fi.

HANKKEEN TIEDOT:

• Arkkitehdit: Arkkitehtitoimistot ALA Oy ja HKP Oy
• Päärakennesuunnittelija: Ramboll Finland Oy
• Päätoteuttaja: SRV
• Runkoratkaisu: Peikon DELTABEAM®-liittorunko sekä siihen liittyvät, täydentävät teräsrakenteet. Kohteessa erityistä ovat massiiviset kattoristikkorakenteet, jotka kasataan työmaalla ja nostetaan kokonaisina elementteinä paikalleen.

Juttu on julkaistu Peikon lehdessä 1/2020.


LUE LISÄÄ:
Vaisalan tarina - runkoasennus nopeuttaa hanketta >
Peikon asennuspalvelut > 

Merja Piirainen

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Peikko Finland Oy

Share