Espoon horisonttiin kohoava Keilaniemen Portti ei ole mikä tahansa toimistotalo. Kyseessä on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen hanke, joka on valmistuessaan yksi Euroopan korkeimmista puurakenteisista toimitilarakennuksista. 15-kerroksisen rakennuksen bruttoala on 29 629 brm², ja siihen toteutetaan toimistotiloja, konferenssikeskus ja auditorio, ravintola, sauna, kattoterassi sekä maanalainen pysäköintilaitos.
Näyttävän kohteen rakennuttaja on Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ja projektinjohtourakoitsijana toimii Jatke Toimitilat Oy. Hankkeen rakenne-, LVI-, sähkö-, energia- ja geosuunnittelusta sekä BREEAM-ympäristösertifioinnin konsultoinnista vastaa Ramboll.
Peikko toimi hankkeessa rungon teräsrakenteiden toimittajana. Peikon projektipäällikkö Elina Hietanen on tehnyt tiivistä yhteistyötä hankkeen eri osapuolten kanssa.
"Yhteistyö aloitettiin hyvissä ajoin ennen ensimmäistä toimitusta. Mietimme yhdessä rakennesuunnittelijan kanssa liitosratkaisuja ja kehitimme tuotteitamme. Hyvä ennakkosuunnittelu ja erinomainen projektinhallinta sujuvoittivat toteutusta myös toimitusten osalta", Hietanen sanoo.
Projektinjohtourakkamalli loi edellytykset onnistumiselle
Keilaniemen Portti rakennetaan projektinjohtourakkamallilla, josta vastaa Jatke Toimitilat Oy. Valittu ratkaisuhakuinen projektinjohtourakkamalli on ollut hankkeessa erityisen toimiva ja luonut vahvan pohjan onnistumiselle ja hyvälle ennakkosuunnittelulle. Se mahdollistaa ketterän, avoimen päätöksenteon, kokoaa aliurakoitsijat yhteiseen tahtotilaan ja tukee kestävän kehityksen tavoitteita, kun ratkaisuja ohjataan kokonaisvaltaisesti jo varhaisessa vaiheessa.
Jatke Toimitilat Oy:n työpäällikkö Mikael Lähteenmäki on ollut mukana hankkeessa kehitysvaiheesta saakka ja vastaa projektinjohdosta kokonaisuudessaan kohteen valmistumiseen asti.
"Hankkeessa käytetty urakkamalli vaatii osaamista ja ymmärrystä koko ketjulta, mutta näin hyvin toimiessaan se tuo valtavasti hyötyjä. Hankkeessa on ollut läpi ketjun todella hyvä yhteishenki ja yhteinen päämäärä, se on ollut tämän projektin paras piirre", Lähteenmäki toteaa.
Taidokkaasti suunniteltu hybridirunko
Keilaniemen Portin hybridirakenne yhdistää CLT-puun ja teräksen tarkkaan harkituilla liitosratkaisuilla. Rambollin rakennesuunnittelusta vastanneen projektipäällikön Antti Pekkalan mukaan arkkitehtonisesti näyttävä kohde oli rakennesuunnittelulle yhtä aikaa haaste ja inspiraation lähde.
"Tämä on ollut teknisesti monella tavalla erityinen kohde. Samalla se on tarjonnut mahdollisuuden luoda uutta. Tällaisten projektien myötä syntyy ratkaisuja, jotka varmasti tukevat myös tulevia puurakennushankkeita", Pekkala kertoo.
Kestävä kehitys näkyi suunnitteluratkaisuissa alusta alkaen: materiaalivalinnoissa, muuntojoustavuudessa ja rakennuksen elinkaaren hallinnassa. Tekla-pohjainen 3D-mallinnus mahdollisti sujuvan yhteensovituksen eri suunnittelualojen ja urakoitsijoiden välillä, ja teki esimerkiksi DELTABEAM® Green -palkkien mitoituksesta ja asennuksesta tehokasta ja läpinäkyvää.
"Tällaisessa hybridikohteessa tarkka ajoitus vaatii tietomallipohjaista suunnittelua. Ja kun yhteistyö toimii näin hyvin, myös kunnianhimoinen toteutus on mahdollista", Pekkala sanoo.
Peikon osaaminen näkyi suunnittelusta toimituksiin
Peikko osallistui aktiivisesti hankekekehitysvaiheeseen, jossa yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa löydettiin toimivat ratkaisut sekä rakenteellisiin että logistisiin vaatimuksiin. Kohteeseen toimitettiin noin 600 DELTABEAM® Green -palkkia (yhteensä 3,7 km), palkki-pilariliitoksia ja muita täydentäviä teräsrakenteita. Kantavan rungon paloluokka on R120, jonka toteutumisen DELTABEAM® Green -palkit mahdollistavat ilman erillistä palosuojausta.

Hajautetut toimitukset vaativat tarkkaa koordinointia ja vuoropuhelua toimijoiden välillä. Merkittävät toimitukset toteutuivat aikataulussa, ja pienissä häiriötilanteissa Peikko reagoi nopeasti ja ratkaisukeskeisesti: viestintä toimijoille pysyi avoimena ja vaihtoehtoja tarjottiin viipymättä. Hankkeen erityistarpeet otettiin huomioon ja toteutettiin ennen toimituksia.
”Palkkeihin integroitiin tehtaalla julkisivun kannatukseen tarvittavat ankkurikiskot, mikä sujuvoitti asennustyötä. Pyrimme muutenkin aina vastaamaan asiakkaan tarpeisiin joustavasti, ja ratkaisemaan haastetilanteet", Peikon projektipäällikkö Elina Hietanen korostaa.
Ratkaisukeskeisesti läpi hankkeen
Jatkeen aluevastaava Jaakko Kinossalo vastasi kohteen runko- ja julkisivuvaiheesta. Runkotyö saatiin valmiiksi maaliskuussa 2025 – tarkkaan aikataulussa ja ilman erillistä sääsuojaa. Huolella valitut ja yhteensopivat ratkaisut, tarkka ennakkosuunnittelu ja suotuisat sääolosuhteet mahdollistivat saumattoman runkovaiheen ilman aikatauluviiveitä.
"Yhteistyö hankkeen osapuolten välillä toimi poikkeuksellisen hyvin sekä suunnitteluvaiheessa että toteutuksen aikana. Haasteet ratkottiin yhdessä nopeasti ja hyvässä hengessä", kuvailee Kinossalo.
Hankkeen koko ja erityispiirteet asettivat omat haasteensa: korkea rakennus, sijainti Kehä I:n ja meren kupeessa, vuodenaikojen vaihtelut ja hybriditekniikka edellyttivät huolellista valmistautumista. Kaikkeen varautuminen ja yhteinen ennakkosuunnittelu osoittautuivat keskeisiksi menestystekijöiksi.
"Mikään ei tullut lopulta yllättäen, koska kaikki oli mietitty jo etukäteen. Kun hankkeen osapuolet vetävät yhtä köyttä, ei synny keskinäistä kilpailua. Sellaisella yhteistyöllä päästään mahtaviin tuloksiin”, Kinossalo kehuu.
Keilaniemen Portin runkovaihe on saatu valmiiksi, ja hankkeen painopiste siirtyy nyt yhä vahvemmin sisätöihin ja viimeistelyyn. Vahva perusta on kuitenkin jo luotu niin rakenteellisesti kuin yhteistyönkin tasolla. Projekti on myös osoittanut, mitä voidaan saavuttaa, kun kaikki osapuolet sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja työskentelevät ratkaisukeskeisesti, avoimesti ja toisiaan tukien. Keilaniemen Portti on teknisen onnistumisen lisäksi malliesimerkki rakentamisen parhaista käytännöistä ja kumppanuuden voimasta.
LUE MYÖS:
Puu-teräsrunkoinen Sammontalo nousee Lappeenrantaan
Hybridirakentamisen referenssi: Kumpulan luonnontiedelukio
Wood City -toimistorakennuksen rungossa Peikon palkit ja CLT-laatat






