Uusi kirja kertoo Peikon värikkään menestystarinan

Kylmäpäistä päätöksentekoa, mehukkaita muistoja ja mysteeri punaisena lankana.

Kirjailija Karo Hämäläisen uutuuskirja Peikko: Näin menestys tehtiin on kirja, joka piti kirjoittaa juuri nyt. Jos pidät dekkareista, aidoista tarinoista ja rakennus- ja terästeollisuuden kiemuroista, tämä kirja on sinulle.

Poikkeusaika, kuten maailmanlaajuinen pandemia, hidastaa ja vaikeuttaa monia asioita, mutta mahdollistaa myös uusien ajatusten kasvun. Tämän on huomannut myös Peikon toimitusjohtaja Topi Paananen. Korona-aikana hän ymmärsi, että monet Peikon tarinaa luomassa olleet henkilöt ovat jo ikäihmisiä, ja heidän ainutlaatuiset kertomuksensa olisi hyvä saada yksiin kansiin. Tällöin Topi otti yhteyden kirjailija Karo Hämäläiseen, jonka kanssa yhteinen matka aloitettiin tehdaskierroksella Peikon Lahden tehtaalla.

”Kierroksen aikana Topi kertoi Peikosta laajasti, jättäen mieleeni myös mysteerin: kuinka pieni lahtelainen perheyritys kasvaa täysin globaaliksi toimijaksi, melko perinteisellä toimialalla? Tämän mysteerin selvittäminen muodosti kirjan punaisen langan.”, kirjailija Karo Hämäläinen kertoo.

Mysteerin selvittämistä varten Hämäläinen pääsi syväsukellukselle Peikon kulttuuriin, henkeen ja historiaan.

”Projektin aikana tapasin suuren joukon Peikon entisiä ja nykyisiä työntekijöitä – ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet Peikon tarinaan. Kävin myös useilla rakennustyömailla näkemässä, kuinka Peikon ”härpäkkeitä” valetaan betoniin, tai liitetään puuta ja betonia yhteen. Kävin Slovakiassa ihmettelemässä sikäläistä tehdasta ja aistimassa Peikko-henkeä, jonka jäljittäminen oli oleellinen osa matkaa. Teams-palavereissa hypin sujuvasti aikavyöhykkeeltä toiselle ja keskustelin peikkolaisten kanssa eri puolilta maailmaa.”

Peikon toimitusjohtaja Topi Paananen kertoo, että kirjan tekemiseen ja omien tarinoidensa kertomiseen osallistui jopa 50 entistä ja nykyistä peikkolaista. Hän olisi halunnut osallistaa enemmänkin ihmisiä, jos se olisi ollut mahdollista.

”Kirja kertoo ennen kaikkea peikkolaisista. Siitä, miten me porukkana olemme onnistuneet luomaan näin upean yrityksen. Oli se sitten sattumaa, taitoa tai tuuria, olemme tehneet sen yhdessä. Kirja on kunnianosoitus kaikille näille hienoille ihmisille ja tarinoille”, Paananen kertoo.

Toimitusjohtajalle kirjaprojekti oli hauska, innostava ja opettavainen. Lukuisat haastateltavat ja runsas materiaali tarjosivat uusia näkökulmia omaan yritykseen. Esimerkiksi tarina eräistä liettualaisista kaveruksista ja heidän karmeasta mokastaan sekä huvitti että yllätti. Jopa 17 firmassa vietetyn vuoden jälkeen tulee vastaan asioita ja tarinoita, joita hän ei ollut ikinä kuullut.

Muun muassa tästä syystä Näin menestys tehtiin ei olekaan perinteinen historiakertomus, vaan hyviä, mehukkaita ja elämänmakuisia tarinoita pursuava teos, joka tarjoaa mielenkiintoista luettavaa kenelle tahansa yrityselämästä ja tarinoista kiinnostuneelle. Kaiken keskiössä on tekemisen ja rohkean päätöksenteon kulttuuri. ”Kirjan tärkein oppi on se, että yritystoiminnassa päättäväinen tekeminen on kaiken keskiössä. Rapatessa voi roiskua ja aina ei voi onnistua, mutta useimmiten onnistuu silti. Harkitseminen on joskus hyvästä, mutta se, että mennään ja tehdään – se toimii Peikolle.”, Paananen kertoo.

Samasta nopean päätöksenteon kulttuurista kertoo myös kirjailija Hämäläiselle mieleen jäänyt tarina, joka ei kuitenkaan päätynyt kirjaan asti. ”Peikon varhaisina vuosina perustaja Jalo Paananen kuuli uutisista, että markkaa ollaan devalvoimassa – samaan aikaan, kun hänellä oli suuri terästilaus vireillä. Uutisen kuullessaan hän toimi heti, ja sai lyötyä kaupat lukkoon samana päivänä, markan vanhalla hinnalla.”, Hämäläinen kertoo, ja jatkaa, ”tämä ripeys kuvaa Peikon toimintaa tänäkin päivänä; kylmäpäistä päätöksentekoa muuttuvassa maailmassa.”

Uusi kirja on saatavilla Akateemisessa Kirjakaupassa, Suomalaisessa Kirjakaupassa sekä ääni- ja e-kirjapalveluissa.